מעגל תנועה
2 posters
פורום עורך דין תעבורה . בהנהלת עוד גלעד משולם - מומחה בתעבורה :: פורום תעבורה ותאונות דרכים :: פורום תעבורה ותאונות דרכים
עמוד 1 מתוך 1
מעגל תנועה
ערב טוב עו"ד משולם
אני פונה אליך בעקבות ויכוח ער שהיה לי בפורום אחר.
השאלה היא לגבי מה מותר ומה אסור לעשות מכל נתיב במעגל תנועה.
באיזה נתיב צריך להיות כדי לפנות ימינה ? מהיכן להמשיך ישר מהיכם לפנות שמאלה ומהיכן פרסה.
כמו כן אודה לך אם תתייחס לשאלה מתי צריך לאותת ולאיזה צד ? (אם אני רוצה לפנות בכיכר שמאלה אני מאותת בכניסה למעגל שמאלה או שפשוט ביציאה מהמעגל מאותת ימינה ליציאה.
תודה מראש
אני פונה אליך בעקבות ויכוח ער שהיה לי בפורום אחר.
השאלה היא לגבי מה מותר ומה אסור לעשות מכל נתיב במעגל תנועה.
באיזה נתיב צריך להיות כדי לפנות ימינה ? מהיכן להמשיך ישר מהיכם לפנות שמאלה ומהיכן פרסה.
כמו כן אודה לך אם תתייחס לשאלה מתי צריך לאותת ולאיזה צד ? (אם אני רוצה לפנות בכיכר שמאלה אני מאותת בכניסה למעגל שמאלה או שפשוט ביציאה מהמעגל מאותת ימינה ליציאה.
תודה מראש
שאלה- אורח
Re: מעגל תנועה
בוקר טוב
אני מבין שיש במעגל שני נתיבים
למיטב ידיעתי מהנתיב הפנימי אפשר להמשיך ישר או לעשות פרסה והוא לא מיועד לפניה ימינה.
אני מבין שיש במעגל שני נתיבים
למיטב ידיעתי מהנתיב הפנימי אפשר להמשיך ישר או לעשות פרסה והוא לא מיועד לפניה ימינה.
מתנדב- מספר הודעות : 19
Join date : 05.06.19
Re: מעגל תנועה
שלום לאורח
ככלל, אין בחוק הישראלי הסדרה ספציפית כולל למעגל תנועה.
הסממן המייחד את מעגל התנועה בישראל הוא תמרור 303 (עיגול כחול עם 3 חיצים לבנים לכיוון התנועה - הכיוון שנגד כיוון השעון). התמרור קובע הסדר זכות קדימה לרכב שבתוך המעגל ביחס לרכב הנכנס למעגל ומכאן ייחודו של מעגל התנועה.
במצב חוקי זה, המשמעות היא כי מלבד הסדר זכות הקדימה בכניסה למעגל, חלים על התנועה במעגל חוקי ברירת המחדל ואין כל הסדר מיוחד ליציאה מהמעגל לפי נתיב הנסיעה.
הייתי מסכם בקצרה את כללי התנועה במעגל תנועה בקצרה כך :
כל פניה אל תוך המעגל או החוצה ממנו הנה פניה בצומת לכל דבר ועניין כי כל מפגש כזה הנו, הלכה למעשה צומת בפני עצמה. כאשר אתה הנכנס, עליך לתת תמיד ז"ק לרכב הנע בתוך הכיכר (מגיע משמאל), תמרור 303 מהווה תמרור "תן זכות קדימה לרכב שבתוך המעגל".
כאשר אתה נע בתוך הכיכר או כאשר אתה פונה לצאת ממנו, חלים עליך הכללים הרגילים לגבי חובת הציות לסימונים על הכביש (חיצים/ מעבר חצייה). אם יש במעגל יותר מנתיב תנועה אחד אז בנוסף, כאמור מחויב כל נהג לשמירה על כללי סטייה מנתיב כולל איתות וחובת זהירות, מהירות הנסיעה וכיוב'.
עכשיו אני בטוח שאתה יכול לענות לעצמך.
נתת זכות קדימה לרכב המגיע משמאל ונכנסת לכיכר, עכשיו אתה במעגל נוסע בנתיבך. בכפוף לחיצים על הכביש אם יש, לפני שאתה עובר נתיב עליך לאותת ולעבור נתיב בזהירות בדיוק כמו בכביש רגיל. אם אתה בנתיב פנימי ורוצה לצאת, אתה צריך לאותת ולסטות בזהירות כי חובתך לא לפגוע בנהג הנוהג בנתיב החיצוני. אתה סוטה - אתה נותן לו זכות קדימה ! הפעלת איתות והוא לא נתן לך להיכנס לפניו - המתן שיעבור וסטה לאחר שיעבור אותך, לא הספקת, המשך בנתיבך ואותת, עד שתצליח לסתות לנתיב החיצוני (או לחצות אותו בדרכך לפנות החוצה) ללא סיכון לרכב שמשמאלך. במקרה הגרוע, תעשה עוד סיבוב בכיכר (לי אישית זה קרה יותר מפעם אחת...) פניה החוצה (ימינה) מהנתיב הפנימי, כשמשמאלך רכב הממשיך ישר היא כמו לפנות בכביש ישר ימינה, מהנתיב השמאלי - כשמשמאלך רכב הממשיך ישר.
אם תאותת שמאלה בכניסה למעגל, רק משום שבהמשך הכיכר אתה רוצה לצאת לכיוון כללי שמאל, אף אחד לא יבין מה אתה רוצה...
אם אתה רוצה לפנות שמאלה בכיכר, בכניסה אתה מאותת ימינה בפניה ימינה לתוך הכיכר וביציאה מהכיכר, שוב מאותת ימינה לביצוע הפניה ימינה אל מחוץ למעגל. אם שינית נתיבים תוך כדי - אותת בהתאם. בהצלחה.
ככלל, אין בחוק הישראלי הסדרה ספציפית כולל למעגל תנועה.
הסממן המייחד את מעגל התנועה בישראל הוא תמרור 303 (עיגול כחול עם 3 חיצים לבנים לכיוון התנועה - הכיוון שנגד כיוון השעון). התמרור קובע הסדר זכות קדימה לרכב שבתוך המעגל ביחס לרכב הנכנס למעגל ומכאן ייחודו של מעגל התנועה.
במצב חוקי זה, המשמעות היא כי מלבד הסדר זכות הקדימה בכניסה למעגל, חלים על התנועה במעגל חוקי ברירת המחדל ואין כל הסדר מיוחד ליציאה מהמעגל לפי נתיב הנסיעה.
הייתי מסכם בקצרה את כללי התנועה במעגל תנועה בקצרה כך :
כל פניה אל תוך המעגל או החוצה ממנו הנה פניה בצומת לכל דבר ועניין כי כל מפגש כזה הנו, הלכה למעשה צומת בפני עצמה. כאשר אתה הנכנס, עליך לתת תמיד ז"ק לרכב הנע בתוך הכיכר (מגיע משמאל), תמרור 303 מהווה תמרור "תן זכות קדימה לרכב שבתוך המעגל".
כאשר אתה נע בתוך הכיכר או כאשר אתה פונה לצאת ממנו, חלים עליך הכללים הרגילים לגבי חובת הציות לסימונים על הכביש (חיצים/ מעבר חצייה). אם יש במעגל יותר מנתיב תנועה אחד אז בנוסף, כאמור מחויב כל נהג לשמירה על כללי סטייה מנתיב כולל איתות וחובת זהירות, מהירות הנסיעה וכיוב'.
עכשיו אני בטוח שאתה יכול לענות לעצמך.
נתת זכות קדימה לרכב המגיע משמאל ונכנסת לכיכר, עכשיו אתה במעגל נוסע בנתיבך. בכפוף לחיצים על הכביש אם יש, לפני שאתה עובר נתיב עליך לאותת ולעבור נתיב בזהירות בדיוק כמו בכביש רגיל. אם אתה בנתיב פנימי ורוצה לצאת, אתה צריך לאותת ולסטות בזהירות כי חובתך לא לפגוע בנהג הנוהג בנתיב החיצוני. אתה סוטה - אתה נותן לו זכות קדימה ! הפעלת איתות והוא לא נתן לך להיכנס לפניו - המתן שיעבור וסטה לאחר שיעבור אותך, לא הספקת, המשך בנתיבך ואותת, עד שתצליח לסתות לנתיב החיצוני (או לחצות אותו בדרכך לפנות החוצה) ללא סיכון לרכב שמשמאלך. במקרה הגרוע, תעשה עוד סיבוב בכיכר (לי אישית זה קרה יותר מפעם אחת...) פניה החוצה (ימינה) מהנתיב הפנימי, כשמשמאלך רכב הממשיך ישר היא כמו לפנות בכביש ישר ימינה, מהנתיב השמאלי - כשמשמאלך רכב הממשיך ישר.
אם תאותת שמאלה בכניסה למעגל, רק משום שבהמשך הכיכר אתה רוצה לצאת לכיוון כללי שמאל, אף אחד לא יבין מה אתה רוצה...
אם אתה רוצה לפנות שמאלה בכיכר, בכניסה אתה מאותת ימינה בפניה ימינה לתוך הכיכר וביציאה מהכיכר, שוב מאותת ימינה לביצוע הפניה ימינה אל מחוץ למעגל. אם שינית נתיבים תוך כדי - אותת בהתאם. בהצלחה.
Re: מעגל תנועה
סקירה מלמדת ומועילה. אנשים לא יודעים לנהוג במעגלי תנועה ויש שם הרבה תאונות. יצא ליהיות בדיון על נזק בין שתי חברות ביטוח על תאונה קלה במעגל תנועה והיה ברור כי לא השופט ולא שני עורכי הדין הבינו על מה הם מדברים (ונראה היה שכולם מכירים בחוסר ההבנה עד שהשופט שכנע אותם להגיע בגלל זה להסדר, למרות שלפי ההסבר של עו"ד משולם כאן, ברור שהמקרה שם היה דיי פשוט...). מסתבר שבעצם הכל מאד פשוט וסתם מסבכים הכל בגלל חוסר ידיעה. צריך להעביר את השיעור הזה בבתי ספר ולהשתמש בהסבר של עו"ד משולם.
מתנדב- מספר הודעות : 19
Join date : 05.06.19
תשובה מלומדת ומשכנעת
שלום עו"ד משולם
מה שעדיין קצת בעייתי בעיני זה שלמשל נהג בנתיב הפנימי מתוך שניים כאשר יש שני נתיבים גם ביציאה בפניה החוצה מהמעגל, אם הוא ממשיך מהנתיב הפנימי ישר לצאת דרך נתיב היציאה השמאלי מתוך השניים, אם זה שבימני לא ייתן לו זכות קדימה תיגרם תאונה. במצב כזה לא ניתן כלל להשתמש בנתיב הפנימי/ שמאלי או בכל נתיב שאינו הנתיב החיצוני ביותר. אשמח לתגובתך.
מה שעדיין קצת בעייתי בעיני זה שלמשל נהג בנתיב הפנימי מתוך שניים כאשר יש שני נתיבים גם ביציאה בפניה החוצה מהמעגל, אם הוא ממשיך מהנתיב הפנימי ישר לצאת דרך נתיב היציאה השמאלי מתוך השניים, אם זה שבימני לא ייתן לו זכות קדימה תיגרם תאונה. במצב כזה לא ניתן כלל להשתמש בנתיב הפנימי/ שמאלי או בכל נתיב שאינו הנתיב החיצוני ביותר. אשמח לתגובתך.
עו"ד תעבורה- אורח
Re: מעגל תנועה
ערב טוב
התשובה לדבריך נמצאת בגוף השאלה ששאלת. הנתיב החיצוני הוא היחידי שניתן לצאת ממנו בבטחה. הנתיב הפנימי הנו כמו הנתיב השמאלי בכביש ישר. אתה עוקף וחוזר ימינה. כל עוד אין הוראת חוק הדנה בזכות קדימה בין שני כלי רכב הנוסעים בשני נתיבים מקבילים, מתוקף היות המסלול מימין או משמאל, לא ניתן לבקש מהרכב שבנתיב החיצוני לתת ז"ק לזה שמנסה לפנות ימינה מהנתיב הפנינמי. מכאן, שאף אחד מהם לא חב ז"ק לשני מתוקף הוראת חוק זו או אחרת ומכאן, שמערכת הכללים החלה עליהם בשלב זה עמ"נ למנוע תאונה נגזרת מהתקנה האוברת סטיה מנתיב.אם נהג הרכב הפנימי יפנה ימינה מהנתיב הפנימי ותיגרם תאונה בינו לבין מי שהיה בנתיב שמימינו, הוא סטה מנתיבו וגרם את התאונה.יצא לי פעם לראות מעגל תנועה גדול, בעל שלושה נתיבים כאשר בימני מבין השלושה היה רק חץ ימינה, כלומר החוצה, כלומר, הנתיב הימני הנו ליציאה בלבד. שם, למי שבנתיב השני מימין, קנויה הזכות גם לצאת ימינה מהנתיב השני מימין במקביל לרכב שמימינו בנתיב הקיצוני מימין שאסור לו להמשיך ישר. בקיצור, במקרה של מעגל תנועה עם שני נתיבים, אין אפשרות לרכב שבנתיב הפנימי לצאת מהמעגל מנתיבו אם הנתיב שמימינו אינו פנוי, מפני שאין כל הוראת חוק המחייבת את מי שמימינו ליתן לו ז"ק ולכן, מי שיסטה מנתיבו יהיה אשם בתאונה.
התשובה לדבריך נמצאת בגוף השאלה ששאלת. הנתיב החיצוני הוא היחידי שניתן לצאת ממנו בבטחה. הנתיב הפנימי הנו כמו הנתיב השמאלי בכביש ישר. אתה עוקף וחוזר ימינה. כל עוד אין הוראת חוק הדנה בזכות קדימה בין שני כלי רכב הנוסעים בשני נתיבים מקבילים, מתוקף היות המסלול מימין או משמאל, לא ניתן לבקש מהרכב שבנתיב החיצוני לתת ז"ק לזה שמנסה לפנות ימינה מהנתיב הפנינמי. מכאן, שאף אחד מהם לא חב ז"ק לשני מתוקף הוראת חוק זו או אחרת ומכאן, שמערכת הכללים החלה עליהם בשלב זה עמ"נ למנוע תאונה נגזרת מהתקנה האוברת סטיה מנתיב.אם נהג הרכב הפנימי יפנה ימינה מהנתיב הפנימי ותיגרם תאונה בינו לבין מי שהיה בנתיב שמימינו, הוא סטה מנתיבו וגרם את התאונה.יצא לי פעם לראות מעגל תנועה גדול, בעל שלושה נתיבים כאשר בימני מבין השלושה היה רק חץ ימינה, כלומר החוצה, כלומר, הנתיב הימני הנו ליציאה בלבד. שם, למי שבנתיב השני מימין, קנויה הזכות גם לצאת ימינה מהנתיב השני מימין במקביל לרכב שמימינו בנתיב הקיצוני מימין שאסור לו להמשיך ישר. בקיצור, במקרה של מעגל תנועה עם שני נתיבים, אין אפשרות לרכב שבנתיב הפנימי לצאת מהמעגל מנתיבו אם הנתיב שמימינו אינו פנוי, מפני שאין כל הוראת חוק המחייבת את מי שמימינו ליתן לו ז"ק ולכן, מי שיסטה מנתיבו יהיה אשם בתאונה.
תאונה בכיכר
בוקר טוב
לפני כשלושה שבועות נכנסתי לכיכר והייתי צריכה לצאת ישר אז נסעתי בנתי השמאלי (במקום יש שני נתיבים) כשיצאתי מהכיכר, הרכב שנסע בנתיב הימני התנגש בי כי רצה לפנות שמאלה ביציאה שאחרי. כשלמדתי נהיגה למדתי שהנתיב הימני הוא לפי החוק רק למי שפונה ימינה ואני בטוחה שבגלל שהרכב השני שרצה לפנות שמאלה היה בנתיב הימני ואני בטוחה שאני לא אשמה. בביטוח חושבים שאני אשמה ואני לא מצליחה להבין למה. מה אני יכולה לעשות כדי להוכיח את חפותי. תודה
לפני כשלושה שבועות נכנסתי לכיכר והייתי צריכה לצאת ישר אז נסעתי בנתי השמאלי (במקום יש שני נתיבים) כשיצאתי מהכיכר, הרכב שנסע בנתיב הימני התנגש בי כי רצה לפנות שמאלה ביציאה שאחרי. כשלמדתי נהיגה למדתי שהנתיב הימני הוא לפי החוק רק למי שפונה ימינה ואני בטוחה שבגלל שהרכב השני שרצה לפנות שמאלה היה בנתיב הימני ואני בטוחה שאני לא אשמה. בביטוח חושבים שאני אשמה ואני לא מצליחה להבין למה. מה אני יכולה לעשות כדי להוכיח את חפותי. תודה
Avivit- אורח
Re: מעגל תנועה
הי אביבית
השבתי למעלה בהרחבה לגבי המצב החוקי בדיוק לגבי השאלה שלך.
אני נתקל בתאונות מסוג זה כמעט מדיי יום, הן במשרדי והן בבתי המשפט לתעבורה.
יתכן ואם היית מתייעצת טרם מסרת גרסה, היה ניתן לייעץ לך באופן שגרסתך הייתה מקלה איתך באופן משמעותי לפעמים עד כדי ספק מי גרם לתאונה אך, גרסתך מפלילה אותך ומסבכת אותך ומבחינה משפטית, כמעט שלא מותירה ספק לצערי לגבי אשמתך.
טעותך העיקרית היא טעותם של רבים המתייחסים למעגל תנועה כאל צומת רגיל. בפועל, אין בכיכר "פניה שמאלה", הואיל וכל מי שיוצא מהצומת, גם אם בסופו של דבר שינה את כיוון נסיעתו לשמאל, לימין, ישר או לאחור, ביצע הלכה למעשה רק פניה ימינה (אם תסובבי את ההגה שמאלה כשאת בתוך המעגל תעלי על מה שיש במרכזו ...).
מה היית מצפה מהנהג שנסע מימינך בנתיב הימני ? שיעצור ויאפשר לך לסטות מנתיבך לנתיבו ?
במידה שהיו נפגעים והמשטרה חקרה את התאונה, סביר שזו תהיה המלצת הבוחן. במידה שמדובר רק בנזק, יערך הדיון בפני שופט אזרחי שאין בידיו כלים ברמה של שופט תעבורה לקבוע את האשמה ופעמים רבות נסגר העניין בין חברות הביטוח באופן שקביעת האשמה, אינה מבוססת על ממצאים מקצועיים. ראיתי לא מעט מקרים בהם הגיע נאשם למשפט תעבורה ובית המשפט לתעבורה קבע כי הוא האשם למרות שתביעת ביטוח שכבר הסתיימה קבע כי הנהג השני אשם ...
בחזרה לעניינך, לצערי על פי גרסתך לדעתי אין החפות לצדך. אין הדבר אומר שלא ניתן לשפר את מצבך על ידי טענות הגנה אך הדבר אמור בעיקר לגבי הליך בבית משפט לתעבורה ולא כאמור לנושא הנזק.
במידה שעדיין לא הבנת מוזמנת לפנות אליי ואסביר לך באופן מפורט יותר.
0506271124
בהצלחה
השבתי למעלה בהרחבה לגבי המצב החוקי בדיוק לגבי השאלה שלך.
אני נתקל בתאונות מסוג זה כמעט מדיי יום, הן במשרדי והן בבתי המשפט לתעבורה.
יתכן ואם היית מתייעצת טרם מסרת גרסה, היה ניתן לייעץ לך באופן שגרסתך הייתה מקלה איתך באופן משמעותי לפעמים עד כדי ספק מי גרם לתאונה אך, גרסתך מפלילה אותך ומסבכת אותך ומבחינה משפטית, כמעט שלא מותירה ספק לצערי לגבי אשמתך.
טעותך העיקרית היא טעותם של רבים המתייחסים למעגל תנועה כאל צומת רגיל. בפועל, אין בכיכר "פניה שמאלה", הואיל וכל מי שיוצא מהצומת, גם אם בסופו של דבר שינה את כיוון נסיעתו לשמאל, לימין, ישר או לאחור, ביצע הלכה למעשה רק פניה ימינה (אם תסובבי את ההגה שמאלה כשאת בתוך המעגל תעלי על מה שיש במרכזו ...).
מה היית מצפה מהנהג שנסע מימינך בנתיב הימני ? שיעצור ויאפשר לך לסטות מנתיבך לנתיבו ?
במידה שהיו נפגעים והמשטרה חקרה את התאונה, סביר שזו תהיה המלצת הבוחן. במידה שמדובר רק בנזק, יערך הדיון בפני שופט אזרחי שאין בידיו כלים ברמה של שופט תעבורה לקבוע את האשמה ופעמים רבות נסגר העניין בין חברות הביטוח באופן שקביעת האשמה, אינה מבוססת על ממצאים מקצועיים. ראיתי לא מעט מקרים בהם הגיע נאשם למשפט תעבורה ובית המשפט לתעבורה קבע כי הוא האשם למרות שתביעת ביטוח שכבר הסתיימה קבע כי הנהג השני אשם ...
בחזרה לעניינך, לצערי על פי גרסתך לדעתי אין החפות לצדך. אין הדבר אומר שלא ניתן לשפר את מצבך על ידי טענות הגנה אך הדבר אמור בעיקר לגבי הליך בבית משפט לתעבורה ולא כאמור לנושא הנזק.
במידה שעדיין לא הבנת מוזמנת לפנות אליי ואסביר לך באופן מפורט יותר.
0506271124
בהצלחה
תאונה בכיכר
שלום רב עורך דין משולם
הייתי מעורבת בתאונה קלה בכיכר והביטוח קבע שאני אשמה בגלל שהייתי בכניסה לכיכר. השאלה האם יש מה לעשות או שכדאי לי לסגור הכל מול הביטוח. האם לפי כללי החוק לנסיעה בכיכר זה נכון שאני אשמה ? אשמח לקבל את חוות דעתך כדי להחליט כיצד לפעול ושאלה נוספת היא כמה עולה ייצוג של עורך דין בתביעה כזאת . תודה !
הייתי מעורבת בתאונה קלה בכיכר והביטוח קבע שאני אשמה בגלל שהייתי בכניסה לכיכר. השאלה האם יש מה לעשות או שכדאי לי לסגור הכל מול הביטוח. האם לפי כללי החוק לנסיעה בכיכר זה נכון שאני אשמה ? אשמח לקבל את חוות דעתך כדי להחליט כיצד לפעול ושאלה נוספת היא כמה עולה ייצוג של עורך דין בתביעה כזאת . תודה !
גבי גולדנברג- אורח
Re: מעגל תנועה
ערב טוב גבי
לא פירטת האם היו נפגעים אם לאו ואניח כי לא היו ומדובר בתביעת נזק. לא פירטטת יותר מדיי גם לגבי נסיבות התאונה אך, הבנתי מדברייך כי נכנסת לכיכר ופגעת ברכב שנסע בתוך הכיכר. אם כך, אכן סביר כי את האשמה משום שלפי החוק, הרכב הנכנס לכיכר חייב לתת זכות קדימה לרכב הנע בתוך הכיכר.
גם כאן, יש נסיבות שונות שישנו את קביעת הצד האשם.
לגבי המקרה הספציפי שלך, חסרים לי גם הפרטים הדרושים להעריך את גובה שכר הטרחה. פני אליי ואנסה לעזור לך.
בהצלחה
לא פירטת האם היו נפגעים אם לאו ואניח כי לא היו ומדובר בתביעת נזק. לא פירטטת יותר מדיי גם לגבי נסיבות התאונה אך, הבנתי מדברייך כי נכנסת לכיכר ופגעת ברכב שנסע בתוך הכיכר. אם כך, אכן סביר כי את האשמה משום שלפי החוק, הרכב הנכנס לכיכר חייב לתת זכות קדימה לרכב הנע בתוך הכיכר.
גם כאן, יש נסיבות שונות שישנו את קביעת הצד האשם.
לגבי המקרה הספציפי שלך, חסרים לי גם הפרטים הדרושים להעריך את גובה שכר הטרחה. פני אליי ואנסה לעזור לך.
בהצלחה
Similar topics
» דוח תנועה
» קיבלתי דוח תנועה
» דוח תנועה ביהודה ושומרון
» תאונה במעגל תנועה
» התנהגות מחפירה של שוטר תנועה
» קיבלתי דוח תנועה
» דוח תנועה ביהודה ושומרון
» תאונה במעגל תנועה
» התנהגות מחפירה של שוטר תנועה
פורום עורך דין תעבורה . בהנהלת עוד גלעד משולם - מומחה בתעבורה :: פורום תעבורה ותאונות דרכים :: פורום תעבורה ותאונות דרכים
עמוד 1 מתוך 1
Permissions in this forum:
אתה יכול להגיב לנושאים בפורום זה